Podzim je tady – a to pro nás cyklisty znamená hned několik věcí. Kromě kratšího dne se budeme stále častěji potýkat s horším počasím, vlhkostí, nízkými teplotami a zanedlouho i se solí na cestách.
V Pavéčku už jsou přípravy kol na zimu v plném proudu a rozhodli jsme se s vámi podělit o věci, které nyní řešíme v servisu nejčastěji.
Čištění
Čisté kolo je základ – a proces čištění je zároveň ideální příležitost k diagnostice vašeho kola. Doporučujeme podzimní čištění udělat důkladně. Pokud máte k dispozici stojan, sundejte kola, ideálně i řetěz a kliky. Dostanete se tak k místům, ke kterým se v sezóně nedostanete, a můžete zkontrolovat stav středového složení i ložisek v nábojích.
Chcete, aby ložiska chodila volně, neměla vůli a nepískala.
Pohon
Extra péči věnujte pohonu – demontujte kladky přehazovačky a vyčistěte jejich prachovky. Kladky jsou nejblíže vozovce a dostává se do nich nejvíc nečistot.
Při zpětné instalaci dejte pozor na směr a pořadí kladek. T (tension) kladka je dole, G (guide) pod kazetou nahoře.
Pláště
Demontovaná kola využijte ke kontrole jejich stavu. Důležité je zkontrolovat opotřebení plášťů, protože defekt v zimě je o poznání horší než v létě.
Na pláštích hledejte trhliny – nejčastěji na běhounu, ale mohou se objevit i na bočnici. Pokud vozíte tubeless setup, nyní je ideální čas na dolití tmelu.
Na zvážení je také přezutí na nové „zimní“ pláště. S tímto řešením se setkáváme stále častěji. Naši zákazníci v zimě často volí bytelnější a širší pláště, zatímco v létě jezdí více „performance“ varianty.
Skvělou volbou jsou například Continental GP5000 AS (AllSeason).
Nezapomeňte také na tlaky v pláštích – na vlhkých a špinavých silnicích je bezpečnější jezdit s nižším tlakem, který zvyšuje přilnavost.

Brzdy
Všichni známe kvílení kotoučových brzd. K tomu dochází při znečištění destiček a kotoučů špinavou vodou z vozovky. Pokud se vám tyto nečistoty (často oleje z aut) nepodaří z brzd „vybrzdit“, můžete destičky demontovat, lehce je zabrousit a ideálně horkovzdušnou pistolí vypálit mastnoty.
Očistěte také kotouče a brzdy zajeďte.
Shimano destičky by se měly vyměnit nejpozději, když brzdná směs měří 0,5 mm.
SRAM uvádí minimální šířku celé destičky 3 mm.

Vazelína
Častější mytí kola znamená rychlejší vymývání vazelíny. Ta odpuzuje vodu – její doplnění do nábojů, středu a hlavového složení ocení vaše ložiska, která tak přežijí zimu bez větší újmy.
Pokud si rádi servisujete kolo doma, určitě na tato místa nezapomeňte.
Ochrana rámu
Pokud chcete předejít škrábancům na laku od létajícího štěrku, využijte čisté, demontované kolo k podlepení spodní rámové trubky a jiných exponovaných částí ochrannou fólií.
Tu koupíte například na Alze v roli za pár stovek; na jaře ji můžete jednoduše odlepit.
💡 Tip na závěr 💡
Pokud nevozíte v zimě blatníky, přelepte zespodu lepicí páskou otvor ve vašem sedle.
Méně stříkající vody na váš zadek = příjemnější vyjížďka.
Nejen tahle péče se nyní dostává všem kolům, která projdou naší dílnou.
Za tým Pavé Cycles,
Jakub

