Pláště na silniční kolo - Kompletní průvodce

Typy plášťů

Na silničních kolech se objevují tři typy obutí. Historicky hrály převážně v závodním prostředí hlavní roli galusky, v dnešní době jsou to bezdušové pláště a stále používané pláště dušové

Dušové pláště

Tento typ plášťů se objevuje na většině nově prodávaných kol. Pláště mají buď drátovou, v lepším případě kevlarovou patku, díky které zaskočí do patky ráfku. K nafouknutí pláště je potřeba duše, ty se dnes prodávají v různých provedeních, například latexové, nebo z TPU plastu. V případě defektu se musí duše buď vyměnit, nebo zalepit. Výhodou dušových plášťů je, že díky použití duše nemusí bočnice pláště těsnit, může tak být použito méně materiálu a pláště tak mohou být o něco lehčí než bezdušové pláště. Další výhodou je jejich relativní bezúdržbovost. V případě, že kolo déle stojí, nemusíte se bát, že v plášti zaschne tmel. Nevýhodou je fakt, že i při malém defektu musíte duši opravit.

 

Galusky

Tento typ obutí byl ještě donedávna preferovanou volbou profesionálů. I galusky drží tlak díky duši, ta ale není do pláště volně vložena, je do něho zašita. Galuska je pak na ráfek přilepena buď speciálním lepidlem, nebo páskou. Výhodou galusek je fakt, že i když jezdec píchne, galuska drží přilepena na ráfku a jezdec může, i když s obtížemi, pokračovat v jízdě. To se hodí v závodě, v nezávodním použití je tento benefit zanedbatelný. Další výhodou galusek je jejich váha. Nejde tak o váhu samotné galusky, ale o celý setup. Na galusky se používají ráfky, které nemají patku, celý setup je tak lehčí oproti zbylým systémům. Někdo tvrdí, že galusky mají také lepší jízdní vlastnosti, to je ale pouze subjektivní názor. Pro neprofesionály ovšem převažují primárně nevýhody tohoto systému. Oprava defektu na vyjížďce je hodně komplikovaná, můžete zkusit tmel, pokud se ale nechytne, asi jedinou možností bude Uber. Galuska se mění nesnadno, dobře nalepenou galusku je těžké z ráfku sundat. Po sundání musíme z ráfku odstranit zůstatky lepidla, nebo pásky a novou galusku opět nalepit. To je docela pracný proces. Také musíme zmínit, že galusky jsou nejdražší ze všech třech popisovaných typů obutí. Můžete tak sehnat seconhandová galusková kola za dobré peníze, ale z dlouhodobého pohledu se vám tato investice nevyplatí.

 

Bezdušové (tubeless) pláště

Tento systém se dostal na silniční kola z terénu, kde je používán už delší dobu. Jak napovídá název, v plášti není duše. Plášť je na ráfek usazen nafouknutím, při kterém zaskočí patka pláště do ráfku tak, že se vytvoří vzduchotěsný spoj. Do pláště se poté nalije tmel, který zalepí malé díry a praskliny v plášti. Díky tomu, že je v plášti méně materiálu, mají bezdušáky lepší valivý odpor. Také nehrozí procvaknutí duše, můžete v bezduších vozit menší tlaky, to zlepšuje trakci, komfort a kontrolu. Je nutné zmínit, že k instalaci tubeless plášťů potřebujete tubeless compatible kola, případně pásku a ventilky. Tmel, v pláštích nevydrží věčně, po několika měsících vysychá, ztrácí tak svou funkci a je nutné ho dolít, nebo vyměnit. V případě velkého defektu je možné pláště opravit knotem, nebo do nich dát klasickou duši.

 

Anatomie pláště

Patka

Patka drží plášť usazený na ráfku, najdete jí na všech dušových i bezdušových pláštích. Dříve byla patka dělaná z železného drátu potaženého gumou, dnes se používá kevlar. Tyto pláště můžete “zmuchlat” a po rozložení bude plášť stále fungovat.

 

Kostra pláště

To je textilní základ pláště, který určuje jeho pružnost a jízdní vlastnosti. Často je udělaný z nylonu, bavlny nebo polyamidu. Často u plášťů najdete TPI číslo, tohle číslo určuje počet vláken na palec. Například dušové Continental GP5000 mají tři vrstvy po 110 TPI, GP5000STR dvě vrstvy po 110 TPI.

 

Běhoun

Část pláště, která se dotýká vozovky. Často udělaný ze směsi gum s příměsemi a s různým vzorkem podle zamýšleného použití 

 

Ochranná vrstva proti proražení

Tu najdete mezi běhounem a kostrou pláště. Jejím úkolem je ochránit plášť proti proražení. Dá se říct, že čím silnější tato vrstva je, tím je plášť odolnější, ale také těžší. To je často rozdíl mezi závodními a endurance plášti.

 

Bočnice

Boky plášťů nemají za cíl dotyk s vozovkou, jsou tak nejtenčím místem na plášti. Jak již bylo zmíněno, kvalitní dušové pláště mají často tenčí bočnice než bezdušové. Zde také najdete info o plášti, jako jeho směr, rozměr a maximální a minimální tlak.

 

Rozměry

Silniční kola nemají tolik rozměrů jako například MTB kola. Jsou dva standardy označování plášťů. Jedním je ISO 5775. Tento standard používá dvě čísla. První je průměr ráfku v milimetrech, většinou 700c, druhé číslo je šířka pláště v milimetrech. U silničních kol tedy většinou 25-35. Na plášti tak najdete označení 700c x 32mm.

 

Druhým standardem je  ETRTO. Tady uvidíte označení například 32-622, první číslo je opět šířka pláště, druhé číslo je vnitřní průměr pláště.

Označení 700c x 32mm a 32-622 ukazují stejný plášť.

Výsledná šířka pláště je ovlivněna také šířkou ráfku, podle jeho šířky se může o 1 až 3 mm lišit.

Tlaky

Nevyčerpatelná zásoba debat. Jak moc hustit pláště. Dříve se vozily pláště nahuštěné, co to šlo. Takový setup snižuje valivý odpor a také riziko proražení. Naopak nižší tlaky zvyšují pohodlí a přilnavost. K výpočtu můžete použít kalkulátor například od Silcy ZDE.

 

Opotřebení

Silniční plášť může vydržet od 1000 do 10 000 km. Záleží na podmínkách, stavu vozovek, váze jezdce a tlacích. Některé pláště mají na sobě indikátor opotřebení, to jsou dvě tečky v běhounu. Když už nejsou vidět, nebo jsou velmi mělké, je na čase plášť vyměnit. To samé v případě, že máme na plášti již plošinku, tj. plášť není kulatý, ale uprostřed běhounu je vyjetá plošinka. Kontrolujte také praskliny v běhounu a na bočnicích. V případě, že v plášti už vidíte látku (kostru pláště) je na čase dívat se po novém obutí.

 

Z naší zkušenosti můžeme doporučit pláště Continental GrandPrix. Tyto pláště mají skvělé vlastnosti a podle naší zkušenosti větší životnost než například pláště Pirelli. I proto jsme se rozhodli tyto pláště prodávat. Jako alternativu pak máme české pláště Tufo, které mají také dobré vlastnosti a jsou levnější variantou k plášťům Continental.

 

Pokud vybíráte nové pláště a nevíte si rady, tak nám napište, nebo zavolejte.

Rádi vám s výběrem pomůžeme.

 

Za tým Pavé Cycles,

Jakub

Vytvořil Shoptet | Design Shoptak.cz