Jak vybrat mazivo na vaše kolo?

Zima je tady, nastává tak vlhké období, kdy vaše kolo dostává zabrat, pokud chcete předcházet případným problémům, je dobré myslet na pár věcí. Na kole se nachází několik ložisek, které jsou na exponovaných místech a jejichž zanesení vám může jízdu na kole značně znepříjemnit. Ložiska je důležité udržovat čistá a namazaná. Jaká maziva kde používat se dozvíte v tomto článku.

K čemu slouží maziva?

Úkolem maziv je oddělení kluzných párů, tak aby se mohly s minimálním odporem pohybovat. Na kolech jde o dva typy, “přechodové tření” a “mezní tření”. K přechodovému tření dochází v ložiskách, které na kole najdete například v nábojích, pedálech, středovém a hlavovém složení. Mezní tření se vyskytuje v šroubových spojích a u řetězu, kde se třecí páry pouze kývou tam a zpět.

Na trhu je několik skupin olejů motorové, převodové, antikorozní, hydraulické, ložiskové, atd.. Jednotlivé oleje se liší použitím základového oleje, viskozitou a typem aditiv.

Tzv. vazelíny se dělí na plastická maziva a pasty. Plastické mazivo má kolem deseti procent aditiv, naopak pasta jich má kolem padesáti procent. To nám určuje jejich použití, například pasta není vhodná do ložisek, pasta ložisko ucpe, to se pak nechladí a při jeho přehřátí dochází k vytékání maziva. Z toho vyplývá, že pasty jsou vhodné k montáži šroubových spojů, které budete po několika letech chtít opět rozdělat, nebo například usazení sedlovky do rámu. Plastická maziva pak do pohyblivých součástek. Pojďme se podívat na plastická maziva.

Z čeho se skládá “vazelína” plastické mazivo?

Všeobecně se dá říct, že základní složení je: základový olej, zahušťovadlo (mýdlo) a aditiva, například teflon, grafit atd..

Aditiva poté určují vlastnost maziv, například do odpružených vidlic, či teleskopických sedlovek jsou vhodné silikonové oleje, ty jsou šetrné k O kroužkům, které svým složením ošetřují.

Plastická maziva s příměsí teflonu jsou naopak vhodná do nábojů. Dobře odolávají chvění a teflon snižuje tření, je tak možné použít menší množství maziva a tím zlepšit chlazení ložiska.

Proč neexistuje univerzální silikonovo teflonové mazivo?

Ideálním mazivem na kolo, které by bylo možné použít skoro všude by bylo silikonovo teflonové mazivo, které by díky silikonu ošetřovalo materiál a silikon by snižoval koeficient tření. To ovšem nejde dosáhnout, protože teflon se používá v kombinaci s minerálními oleji, které mohou komponenty napadat.

Závěrem

Ložiska by měla mít tichý a hladký chod, pokud cítíte, nebo slyšíte při jejich pohybu praskání je nasnadě minimálně ložisko vyčistit a znovu promazat, pokud je již v ložisku vůle, ložisko bude potřeba vyměnit. Nejspíš totiž došlo k vydření náběhových ploch od nanesených nečistot.



Pokud plánujete své kolo zazimovat, sepsali jsme pro vás pár tipů v minulém článku.
https://www.pavecycles.cz/CykloBlog/jak-zazimovat-kolo